VIA FERRADA DEL BONY D'ENVALIRA (2 d’agost del 2007)

Andorra el País dels Pirineus, oferix magnífiques possibilitats per l'alta muntanya. És en aquest lloc, on podrem trobar la millor concentració de vies ferrades, més properes a Catalunya. Les vies ferrades són una de les activitats esportives més originals i atractives que ens pot brindar la muntanya; sota aquest nom singular encara bastant desconegut, s'amaga una disciplina a mig camí entre el senderisme i l'escalada, apta per a tots els públics (excepte pels qui sofreixin de vertigen).
Les vies ferrades, són una bona opció per trencar la monotonia de sortir sempre a caminar, a fer travesses o a fer cims; en el cas de la ferrada al Bony d'Envalira, podrem combinar les dues activitats. Aquesta és una via d'alta muntanya que requereix d'una bona forma física; l'aproximació i el retorn són llargs i cal superar un gran desnivell.
El pàrquing de l'estació d'esquí de Grau Roig, a estat elegit com a punt de trobada; els companys Joan, Sigrid i Jordi, no es fan esperar i ven aviat estem equipats i preparats per emprendre la sortida. Iniciem la pujada per la pista d'esquí Coma 3, amb orientació nord-est, i ens anem aproximant a una gran pedrera i a la paret. A partir d'aquí seguim els indicadors grocs i nombroses fites, que ens indicaran el camí a seguir.
La via, s'inicia en un diedre que ja ens manifesta la verticalitat del traçat; desprès anàrem superant petits ressalts equipats amb esglaons i cable; alguns trams els esglaons són més escadussers i les tirades de cable bastant més llargues, per això en alguns llocs tindrem que fer servir les presses naturals. Un curt flanqueig, ens condueix a l'interior d'una canal més ombrívola i tot seguit superem un espero rocós. Continuem per un tram herbat, fins un segon flanqueig on trobem la part més vertical de la via; un cop superada, un traçat ara més planer ens acosta al cim del Bony d'Envalira (2645 metres).
El retorn el farem avançant en direcció contrària a l'estació (Sud-est), a la recerca del serral d'Engaït. Descendim a la dreta cap a un rierol, amb les marques de GR-7. Hem de seguir-les fins a arribar a una pista ampla, al costat del telearrastre, per la qual baixarem fins al pàrquing.

Panoràmica de la zona

Via ferrada del Bony d'Envalira

Inici de la via

Primers metres de la ferrada

Anem prenem altura

Flanqueig herbat

En Jordi superant la part més vertical

Tram més vertical

Final de la via ferrada

Cim del Bony d'Envalira

Final del recorregut amb el Bony d'Envalira a la nostre esquerra.