TORRENEULES. (2.711 metres).

Per accedir al cim del Torreneules sense tenir gaires complicacions, tindrem que apropar-nos a la Vall de Núria, un lloc envoltat de grans cims, on destaca per la seva alçada i renom el Puigmal. En canvi el cim que avui ens ocupa, és menys conegut, fins i tot confós per alguns, que l'anomenen Torreneules petit, donant-li la graduació de Torreneules més gran, a un cim veí que realment és el cim de la Coma del Clot, un xic més alt pro amb unes formes molt més suaus, que li treuen tot el protagonisme panoràmic que ens pot oferir la veritable cima del Torreneules. Aquesta és una muntanya que des de la Vall de Núria no es veu, en canvi des de Queralbs, es mostra amb tota la seva formositat i magnificència, cosa que li comporta ésser un cim molt arrelat amb les tradicions i les creences d'aquest poble. Fent una marxa suau, pro constant ens caldran unes 3 hores de temps per realitzar els 10 quilòmetres, i superar els 730 metres de desnivell que calen, per fer tot el recorregut. Com apunt final, direm que és molt aconsellable fer l'excursió en dos dies, deixant el cotxe a Ribes de Freser i puja al Santuari de Núria amb el Cremallera, desprès continuar amb el telecabina fins l'Alberg Niu de l'Àliga, on poden fer nit per un preu bastant econòmic. Excursió realitzada l'any 2003.

Mapa de la zona

Si prenem la sortida des del santuari, tindrem que seguir una pista ampla durant uns vint minuts, que segueix per sota del telecabina, fins l'alberg

L'Alberg Niu de l'Àliga és una construcció típica d'alta muntanya, la qual té una capacitat per a 138 places, amb zones comunes i acollidores habitacions que mostren unes esplèndides vistes sobre la Vall de Núria, i totes les muntanyes que l'envoltant

El recorregut comença per darrera de l'alberg, amb alguns pals indicadors de la zona. Girem a l'esquerra per entrar dins la vall que forma el torrent de la Font Negra, situat entre el serrat de les Pedrisses i el pic de l'Àliga. Un tram de pujada ens condueix a un tros més planer, on trobem una cruïlla de camins. Nosaltres tenim que començar a baixar lleugerament, amb direcció al torrent

Aquesta amplia fondalada esta formada en major part per prats alpins, amb una vegetació arbòria molt minsa, i un torrent que baixa generós d'aigua cristal·lina, de les parts més altes del cim de la Coma del Clot, i del Puig de la Font Negra. Arribats al torrent el tenim que creuar per un pont de fusta i cercar al marge contrari un camí fressat i costerut, que en algun punt pot estar indicat amb alguna monjoia de pedres. Tot pujant passarem vora la Font Negra d'aigües clares i fresquívoles

El camí planeja vorejant el cim de la Coma del Clot per la seva dreta, fins arribar al coll de Torreneules, assenyalat amb una creu de ferro, que recorda un greu accident ocorregut anys enrere. Aquesta collada és una important bifurcació de camins; per l'esquerra és pot continuar pujant fins les parts més altes de la zona amb direcció al coll de Nou Creus, també i trobem un camí que baixa fins el fons del torrent de Coma de Vaca, per enllaçar amb el refugi de Coma de Vaca (Manelic), des d'on és pot continuar fent una bonica i llarga travessa, fins el refugi d'Ull de Ter

A nosaltres, solament ens caldrà remuntar per la dreta els últims metres del cim per una zona ara molt més rocallosa, pro sense gaires dificultats

Així podrem coronar el cim del Torreneules des d'on tindrem una visió fantàstica de les Gorgues del Freser i tota la seva vall, amb uns espadats de roca ataronjada que es desplomen en colpidors precipicis