BTT (BAGES-SUD).

El turó del Marquès. (it. núm. 1).

Colònia Burés (Castellbell i el Vilar). Turó del Marquès.

Descripció de la ruta: el traçat d’aquest recorregut dóna la volta completa al turó del Marquès, que s’alça a 340 metres  sobre el nivell del mar, per damunt de la colònia Burés (Castellbell i eVilarl ), i que destaca per la seva geomorfologia i formositat, i perquè manté una forma piramidal molt característica. Hi podem trobar  una gran varietat d’arbres  i arbusts, així com altres plantes. El vessant obac del turó del Marquès conté notables clapes de bosc caducifoli, on dominen l’auró negre i el roure cerrioide. En un d’aquests fragments de bosc, es localitza l’única població coneguda fins ara a Catalunya del freixe de flor. El freixe de flor és un arbre característic del Mediterrani oriental, que es troba també als vessants més obacs de les serres del sud del País Valencià.

************************

Colònia Burés (Castellbell i el Vilar). Pont Vell.

Turó del Marquès.

Castell de Castellbell i masia de la Fassina.

Inici:  Per fer aquesta excursió prendrem la sortida des de la colònia Burés (km 0-160 metres d’altitud), tot seguint la carretera BV-1123 en direcció a Marganell. Sobre nostre ens queda l’airós castell de Castellbell, amb una llarga història, els documents més antics del qual ens acosten a l’any 979.

Cal Tirot.

passarem pel costat del raval del Jordi i, poc després, per  la casa de cal Tirot. seguint la carretera, trobarem diverses cruïlles de camins. primer, a la dreta, el camí que condueix al Ferran; després, a l’esquerra, la pista que porta a una pedrera, i, encara a la dreta, un camí que mena a la casa de les Canyelles.Passades aquestes cruïlles, fem una curta recta per la carretera al final de la qual trobem un camí a l’esquerra que s’enfonsa fins a la riera de Marganell (km 2,5-200 m alt.). Aquesta pista travessa la riera i comença amb una forta pujada. és un camí ample, amb el terra força bo, que va guanyant altura de mica en mica. farem un parell de corbes fins a arribar a una cruïlla que prendrem a mà esquerra, tot deixant el camí de la dreta, que mena a la casa del Plaià.

Cal Pinsà.

Seguirem pujant fins a arribar a un últim pujador, on haurem d’esforçar-nos de valent si no volem posar el peu a terra. Poc després, arribarem a un petit coll on hi ha la casa de cal Pinsà (km 4,5-320 m alt.).

Pont de pedra seca, sobre el torrent dels Abadals.

Senyera del Turó del Marquès.

Aquí davant mateix de la casa trobarem una munió de camins. Deixem el camí de la dreta, que travessa un pont de pedra seca, i continuem per l’esquerra tot iniciant un lleuger descens vorejant el torrent dels Abadals, petita torrentera que solament porta aigua en èpoques plujoses. Deixarem un camí ample a l’esquerra que ens portaria fins al mateix cim del turó del Marquès. trobarem una cruïlla a mà dreta que porta a una antiga pedrera, tot passant vora les ruïnes del Casalot. podem parar per veure un petit salt d’aigua sobre la mateixa cruïlla, on gaudirem d’una bonica vista (km 6,5-285 m alt.). Aquest camí de la dreta també es pot fer servir com a itinerari alternatiu, tot allargant un xic el recorregut, fins a tornar a enllaçar amb l’itinerari principal, una mica més avall. Continuarem la baixada fins a arribar a unes vinyes, on el camí fa una mica de replà. Vora el camí observarem les ruïnes d’un antic forn de calç i les restes d’una possible casa anomenada la Calsineta. El camí torna a baixar fins a arribar a la carretera nacional C-55, davant mateix de la gasolinera (km 8-180 m alt.).

Torrent dels Abadals, en un any molt plujós.

Els Abadals.

Podem creuar la carretera i cercar, a l'altre costat, un camí amb una cadena davant mateix de la casa dels Abadals (km 8,3-175 m alt.). Sense arribar a la casa, prenem un corriol pel mig d’uns camps sense cultivar, baixem uns graons i arribem a la via dels Ferrocarrils Catalans. travessem la via i fem uns 50 metres per la dreta, per seguir un camí que baixa fins a una granja. vorejant la banda dreta del Llobregat, en sentit ascendent, arribarem al Pont Vell. Aquest pont pertany  al període de transició del romànic al gòtic, i fou construït entre els anys 1455 i 1457.

La Fassina de Castellbell.

Podem baixar per l’esquerra fins a la riera de Marganell i passar per la casa de la Fassina, construïda l’any 1733 per ordre de Josep Amat i Junyent, segon marquès de Castellbell, amb la finalitat de fer-hi aiguardent. Des d’aquí tornarem a la colònia Burés, tot passant pel Pont Nou, i donarem per finalitzat el recorregut (km 9,2-160 m alt.).

************************
Resum: Hem fet 9,2 quilòmetres amb un desnivell acumulat de 160 metres i un temps aproximat  d’1 hora. El tant per cent sobre la BTT dependrà de l'habilitat de cadascú, amb una mica de sort podrem fer-hi un 100 %. El nivell de dificultat és del (**) en la part física i del (*) a (**) en la part tècnica. Aquest primer itinerari és de recorregut molt curt en comparació amb algunes excursions properes, però és del tot necessari per anar recorrent un entramat de pistes que després ens serviran d’enllaç amb excursions de més envergadura.
NOTA: Aquest recorreguts foren creats a l'any 2002, dins del llibre BAGES-SUD. EXCURSIONS AMB  BTT AL VOLTANT DE CASTELLBELL I EL VILAR. Alguns itineraris poden presentar algun canvi, per camins que avui dia s'han perdut, o d'altres que han millorat.