COSTABONA (2.464 mtr).

El Costabona des d'Espinavell.

El Costabona amb els seus 2.464 metres sobre el nivell del mar, es el primer cim de dos mil metres que es troba venint de la mediterrània cap a terres en dins; aquestes condicions fan que sigui una immillorable atalaia de aquesta zona axial pirinenca.  Les vistes s'obren per l'est, des de la badia de Roses i la plana del Rosselló, fins l'imponent Canigó al nord, i per l'oest tot el circ d'Ulldeter, amb el Gra de Fajol i el Bastiments.
L'ascensió al Costabona, fent l'aproximació amb cotxe fins la Collada Fonda es una ruta fàcil, i de poca exigència física. Una distancia de quasi 7 quilometres, ens servira per superar un desnivell de 550 metres, amb un temps aproximat de 2,30 hores. Un recorregut agraït, i fet a mide per les persones que es volen iniciar en el món del senderisme i a les ascensions de més nivell. Si el recorregut s'ens queda massa lleuger, una vegada descendim del cim podem fer un traçat circular passant per les Fonts del Téc i el Roc Colom, la dificultat afegida és una mica més de desnivell i, uns quatre quilometres més de recorregut.

Vista del cim, des de la pista forestal de la Collada Fonda.
Per fer l'aproximació amb cotxe ens tindrem que arribar fins la Collada Fonda, i o podem fer per pista de muntanya des del poble de Setcases o des d’Espinavell, ja que dit coll es troba més o menys en el punt entremig d'aquesta pista forestal.
Si partim de Espinavell, petit poblet agregat al municipi de Molló i dins de la comarca del Ripollès, solament tindrem que seguir la pista que ens indica la direcció a Setcases. Des d’Espinavell a la Collada Fonda, i tenim uns 7 quilometres de pista pedregosa, però apte per a un vehicle normal, durant tot el recorregut si el dia es clar, ja tindrem una bona perspectiva del Costabona.

Mapa de la zona.

Iniciem el recorregut des de la Collada Fonda (aparcament per alguns cotxes). La direcció a prendre es evident, ja que el cim es del tot visible. Un camí poc marcat ascendeix pel mig de prats de pastures, tot resseguint un filat que parteix els termes municipals.

Ben aviat, veurem a la nostre esquerra el refugi del Costabona. Deixem a l'esquerra el camí que be del refugi, i ataquem directament l'ascensió al cim, tot creuant els amplis prats sense camí definit, i amb forta pujada.

Pujada directa al cim.

Ultim tram de pujada, ara més planer.

Els últims metres d'ascensió on ja divisem el cim, són més plaents i amb aquesta tranquil·litat de tindre quasi enllestit el nostre objectiu, podrem gaudir de les immillorables panoràmiques, a la vegada que ens anem refent de l'esforç exigit pel tram de pujada.

Vistes del Canigó des del cim del Costabona.

Costabona (2.464 metres).

Cercle d'Ulldeter, Bastiments, Gra de Fajol, des del cim del Costabona.

Arribem al punt més alt del Costabona, un cim granític de fàcil accés però que acumula bones sensacions, ens hem cansat ni molt ni poc, i ara l'entorn ens recompensa amb una visió, que ens deixa del tot satisfets. El Costabona es un vèrtex geodèsic, i com la majoria de cims molt freqüentats, te les seves creus, banderoles, plaques commemoratives i algunes pedres apilades per protegir-se del vent.

La tornada la farem pel costat oposat al que hem pujat, enfront  tindrem el Cercle d'Ulldeter. Una baixada dreta ens conduïra a un collet, per seguir baixant fins al coll de Pal, on tindrem l'opció de allargar el recorregut, assolint el cim del Roc Colom.

Des del coll girem a l'esquerra, per un sender més definit, fins arribar a l'alçada del refugi del Costabona; per arribar aquesta edificació ens caldrà desviar-nos uns metres.

Refugi del Costabona, al fons la pista de la Collada Fonda.

El refugi de Costabona és un refugi de muntanya dins el municipi de Setcases, a 2.171 metres d'alçada, propietat de la Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya, no està guardat i comte amb una capacitat per a 18 persones.

Tindrem que retronar al camí principal, que va flanquejant el cim, fins arribar a la Font de Fra Joan, ben aviat ens retrobem amb el filat i el camí que he fet de sortida, una baixada còmoda ens retorna a la Collada Fonda i final del recorregut.