CANAL 17F.

El passat 20 d'abril del 2012, es va donar per acabat l'equipament de dues noves canals properes al massís de Montserrat, en la zona del serrat de la Portadora-Tossal Rodó. Els seus equipadors; Teresa Falomí, Toni Jiménez, Frank Jiménez, ens diuen que no es tracta d'una via ferrada, sinó d'unes canals amb l'equipament justet per poder ascendir els trams més verticals, molt semblant al que es pot veure en el Joc de l'Oca, la canal equipada més coneguda de Montserrat. En alguns trams i trobarem clavilles de ferro, que ens ajudaran en els passos més compromesos, on també i trobarem cordes fitxades, les quals a més d'ajudar-nos a pujar, també ens serviran per poder-nos assegurar.
-----

Deixarem el cotxe, a l'esplanada de l'Aeri de Montserrat a tocar la carretera C-55. Creuarem el pont per sobre del riu Llobregat, fins arribar a l'aparcament interior de l'Aeri. Per l'esquerra cercarem un corriol (rètols), que baixa a buscar una pista ampla a tocar el riu. La seguirem per l'esquerra, ara passant per sot el pont i amb el riu sempre a la nostre dreta. La pista ampla passa planerament per una zona molt ombrívola, fins arribar a una amplia esplanada, fins aquí haurem caminat un quilòmetre (inici canal Bardisses Romàntiques). Per arribar al camí d'enllaç amb la canal 17F, haurem de caminar uns 350 metres més. A l'esquerra, tindrem que intuir una fita i algun senyal de color taronja, inici d’un camí no gaire clar, que amb una breu pujada ens apropa a la via del tren. Tindrem que seguir la línia del tren per l'esquerra uns cinquanta metres, i creuar-la, per entrar dins del torrent que en aquest punt es mostra prou evident. El camí, no es gens clar i esta molt vestit de vegetació. Passarem una pista ampla, i seguirem per dins del torrent. Ben aviat i a l'igual que en la canal Bardisses Romàntiques, anirem trobant trams equipats amb cordes i en els passos més verticals clavilles de ferro.

Nosaltres detallem amb imatges, el descens d'aquesta canal, ja que l'opció que ens sembla més apropiada, es ascendir per la canal Bardisses Romàntiques i fer el descens per la 17F (total amb aproximacions 4 hores), tot i que es pot fer en sentit contrari o individualment. En el cas de ascendir Bardisses Romàntiques, per trobar l'inici de la canal 17F, trobarem una pista ampla que seguirem per la dreta, fins arribar a una plaça o continuarem per la dreta seguint una pista més bruta i de cara al massís de Montserrat, ara el camí ens farà girar a l'esquerra quedant per davant i per sota nostre la canal 17F. El camí de baixada fins el torrent no té una entrada clara, alguna fita. Una vegada trobat, és mostre més clar i amb algunes marques de color blanc, que ens acostaran fins el primer ràpel, a partir d'aquí un seguit de ràpels, cordes i clavilles, ens portaran a una part final molt vestida de vegetació, aquesta canal és més curta que la Bardisses Romàntiques.