CASTELL DE MONTESQUIU.

Montesquiu és un poble de 897 habitants situat al nord de la Comarca d'Osona, a la qual pertany des de l’any 1990, abans pertanyia a la comarca del Ripollès. El nom del poble, ha estat sempre estretament vinculat al principal monument que posseeix el castell de Montesquiu, que juntament amb el seu Parc Natural són els atractius turístics més rellevants del municipi.

Excursió ideal per aquells dies mandrosos, amb menys ganes de fer una caminada llarga, aquí hi trobem un parell de recorreguts per elegir o combinar, per tal d’allargar o escurçar el traçat. El recorregut més curt està al voltant dels 3 quilòmetres, i el llarg sobrepassa per molt poc els 5 quilòmetres, amb un desnivell molt suau i agraït per l'interior de denses rouredes i pinedes, al costat de la riera de la Solana, molt a prop del riu Ter. Segurament el recorregut se'ns farà curt, una bona excusa per visitar els voltants del Castell de Montesquiu.

Aproximació amb cotxe; des de Manresa prendrem la C-25 fins passat Vic, on enllaçarem amb la C-17 fins a Sant Quirze de Besora, aquí deixarem la carretera principal. Passarem per dins del poble per prendre la C-17z, que en un parell de quilòmetres ens portarà al poble de Montesquiu. Per arribar a l’aparcament del castell haurem de creuar el riu Ter, i fer un quilòmetre i mig més de cotxe. En total des de Manresa i tenim uns 70 quilometres, i 45 minuts de temps.

El Castell de Montesquiu, és una construcció on la primera documentació que se'n té detall és del 1285, on figura com a casa fortificada i que després passaria a denominar-se castell, primer com a “de Colobrer” i després “de Montesquiu”, on juntament amb els castells de Besora i el de Saderra, formaven un triangle defensiu.
Durant el segle XIV hi viuen els Besora, els quals el reformarien per primera vegada al segle XVII. Una segona renovació es féu al segle XIX, amb el castell en mans dels Juncadella, afegint-hi una escala gòtica, una cisterna, una font i un jardí. Al segle XX es converti si et fot en mansió residencial en perfecte estat, però molt modificat respecte a l'edifici original. Des del 1976 és propietat de la Diputació de Barcelona, que hi celebra diversos esdeveniments i presentacions. És la seu principal del Parc del Castell de Montesquiu, creat l'any 1986.

Adreça: Parc del Castell de Montesquiu - Masoveria del Castell de Montesquiu 08585
Telèfon: 93.472.76.00 // 93.852.92.34
Fax: 93.855.90.05

----------

------------

L’inici del recorregut és l’aparcament del Castell, on trobarem rètols indicatius. Anirem caminant deixant el castell a la nostra esquerra. Passada la masoveria girem a l’esquerra, seguint els rètols que indican la Solana. Iniciem un tram de baixada entrant en l’atapeït bosc de la serra del Castell. Ben aviat arribem a una cruïlla de camins, on decidirem si fer un recorregut més llarg o més curt, tot i que els podem combinar i així allargar més el traçat. Per la dreta el camí continua per la Solana, nosaltres escurcem el camí, continuem per l’esquerra i seguim de baixada fins trobar la riera de la Solana. Un sender a la dreta ens acosta en pocs minuts a peu de riera, on trobem el Gorg del Pla de l’Hort. Retornem al camí principal fins arribar a un pas nivell, podem baixar a la riera per sota d’un pont on trobem la Font Codineta. Una vegada vista la font cercarem un sender que puja dret fins a l’aparcament del Castell, on finalitzarem l’excursió.