CAP DE MORT-ONZE HORES (Equipat).

El Cap de Mort, és una agulla montserratina emplaçada en la part alta de la muntanya. Tot i tenir una cota altimètrica que la situa a 1.085 metres d'alçada, a peu de camí no es mostra com un cim de grans dimensions. Al votant d'aquesta singular agulla, amb un topònim que li ve donat per la seva semblança a una calavera o cap de mort, i trobem varies llegendes que fan referencia al seu nom i al món de la bruixeria.

El serrat de les Onze Hores, esta emmarcat dins de la zona de les grans parets montserratines. És troba situat entre el serral dels Patriarques i el monòlit del Cavall Bernat, amb una alçada màxima de 1.138 metres, tot i que la seva cara més coneguda es la oriental, on es troba Paret de Diables, un gran mur de roca de color vermellós, per on passant algunes de les vies d'escalada de més dificultat de tot el massis.

L'agulla del Cap de Mort, i el cim del serrat de les Onze Hores comte amb un recorregut equipat amb cordes, que ens servira per donar la volta sencera a l'agulla, passant per sota mateix del sostre de la part que forma el cap, i tot seguit ascendir a la part cimera. Un seguit més de cordes horitzontals, ens conduiran aprop del camí de pujada al serrat de les Onze Hores, al qual i tindrem que pujar, realitzant un tram fàcil de grimpada. Per fer el recorregut i per més seguretat,  caldrà anar equipat amb casc, arnes i dissipador de via ferrada.

Detall del recorregut equipat al Cap de Mort (dreta).

Detall del recorregut equipat al Cap de Mort (esquerra).

Per arribar a l'inici del camí equipat, tenim varies opcions però totes tenen una aproximació força llarga. Proposem tres opcions, de dificultat força variada.
La primera amb sortida des del Monestir de Montserrat, ens portara a traves del Camí Vell de Sant Jeroni, fins els peus del Cap de Mort, un recorregut  on la màxima dificultat es la monotonia de pujar els nombrosos esglaons d'aquest recorregut.
La segona opció, s’inicia des l'entrada del peatge que dona accés al monestir, i a traves de la Canal del Pou del Gat i tot seguit la Canal Plana, ens acostara a la part alta de la Serra de les Lluernes, un recorregut amb força desnivell.
I la tercera opció la més tècnica, amb sortida del Monestir de Santa Cecília, seguint pel Camí de l'Arrel i tot seguit ascensió per  la Canal del Cavall (equipada amb cordes), un itinerari d'aventura total, i molt semblant a l'equipament que trobarem en el Cap de Mort.

Detall del recorregut.

Recorregut; Cap de Mort-Onze Hores.

Una vegada feta l'aproximació, i des del camí de la Serra de les Lluernes, cercarem per sobre de la roca un viarany que per la part dreta del Cap de Mort, ens apropa a la mateixa paret. Uns mestres després trobarem una placa no gaire dreta (IIIº+,12 metres), equipada amb una corda nuada. Al final de la corda, ens trobarem sota els contraforts del Serrat de les Onze Hores, tindrem que girar a l'esquerra en direcció a un coll o portell, que separa el Cap de Mort de dit serrat.

Sense creuar aquest pas estret, ens trobem en la base del que es el cap de l'agulla. Aquí comença el traçat equipat amb cordes que volta tot el perímetre del Cap de Mort, a mitja alçada.

Ajudats de la corda farem uns metres planers, fins inicia un descens d'uns cinc metres força aeri, que ens apropara a algunes de les primeres reunions, de les varies vies d'escalada que ascendeixen aquest monòlit.

Descens del tram més compromès del recorregut.

Resseguint la cornisa, sota el sostre que forma el cap.

A partir d'aquí el traçat es més planer, i va resseguint una cornisa estreta fins situar-se a la part esquerra de l'agulla, on ja no i trobarem cordes.

Ara mitjançant una grimpada fàcil (IIIº), anirem a trobar la part oposada del portell, on hi trobem unes cordes que ens ajudaran a pujar fins el cim del Cap de Mort.

Inici de la grimpada al Cap de Mort.

Uns tres metres verticals ens situant en un tram planer, però descompost a quatre passes del cim. La baixada es fa pel mateix lloc, desfent uns metres el recorregut que ja em fet, ara per continuar arran de paret on trobarem un altre tram horitzontal de cordes, que ens apropa al camí normal de pujada al Serrat de les Onze Hores.

Cim del Cap de Mort.

L'ascensió a les Onze Hores, és realitza per un  corriol amb forta pendent  que fa ziga-zagas entre vegetació, fins a un collet que separa les Onze Hores d'un contrafort. Per l'esquerra tindrem que fer una grimpada facil (IIIº), d'uns deu metres fins assolir el planer i l'allargassat cim, des d'on tindrem unes espectacular panoràmiques.

Cim de les Onze Hores.

El retorn el farem pel mateix lloc, una bona opció es tornar fins el portell i per un viarany planer anar a visitar l'ermita de Sant Antoni, des d'on podrem baixar fins el camí que ens a servit per fer l'aproximació inicial.
Sortida realitzada a l'any 2012 amb els companys; Isabel, Emilio, Santi i Jordi.