TORRENT DE LA CABANA

El torrent d’Estiula, més conegut com a torrent de la Cabana, fen referencia a una masia propera, es un petit rierol afluent del riu Merdàs, que després de creuar el poble de Campdevànol, s’aiguabarreja amb el riu Freser. El recorregut del torrent de la Cabana és d’un gran interès natural, presentant llocs ombrívols i humits, amb una vegetació de ribera exuberant, on l’ espècie més present es el vern, un arbre caducifoli que pot arribar als trenta metres d’alçada. Un altre dels atractius del recorregut, son els 7 gorgs que trobarem durant la primera part del traçat, petites bases d’aigües fresques i transparents, algunes amb saltants de gran bellesa.

Aproximació amb cotxe; Des de la Catalunya Central ens dirigirem a la comarca del Ripollès (C-25), passant Vic (Osona), (C-17), fins a Ripoll i poc després Campdevànol. Uns 85 quilometres i 1 hora de temps. Des d’aquesta población, prendrem la GI-401 direcció Gombrèn. Després d’uns dos quilometres i abans d’arribar al càmping Pirinenc, trobem una pista a l’esquerra que en pocs metres arriba a la zona d’esbarjo de la Font del Querol, on es pot aparcar el cotxe previ pagament.

NOTA; El torrent de la Cabana ha estat des de fa uns anys, un dels espais naturals amb major freqüentació de la comarca, en èpoques estiuenques l’atractiu de poder-se remullar en els nombrosos gorgs col·lapsava de cotxes vorals de carreteres i entrades de camins, per això l’any 2012 els ajuntaments de Campdevànol, les Llosses i els propietaris de la zona, han acordat regular la circulació amb una barrera automàtica a l'aparcament de la font del Querol.
La idea pot semblar adequada, treure ingressos per poder conservar una zona d’interès natural sempre és d’agrair, el que ja no sembla tan adequat és l’elevat cost de l’aparcament (10 euros per cotxe), possiblement el preu més elevat de tots els aparcaments d’aquest tipus, que hi ha pel nostre país. Una alternativa és aparcar al poble, llavors haurem de caminar uns 4 quilometres més, entre anar i tornar, estacionar el cotxe en altres llocs, comporta un alt risc de què siguem multats.

Font del Querol.

Recorregut; Tot el traçat està perfectament senyalitzat, amb plafons informatius i marques de color groc. El recorregut consta de 9,2 quilòmetres que es poden realitzar en unes 3 hores, superant un desnivell no gaire alt, tan sols uns 220 metres.
L’itinerari és circular i l’iniciem des de l’aparcament de la Font del Querol, es pot visitar aquesta font situada a uns cinc-cents metres del cotxe. En els primers metres de recorregut el camí se separa una mica del torrent, fins arribar a la Formatgeria Bac d'Estiula (Mas Cal Paraire), on es poden adquirir diversos productes lactis. Pocs metres després de la masia, s’inicia el camí que ens portara als gorgs del Torrent de la Cabana. En mitja hora arribarem al Gorg de la Cabana, un dels més concorreguts. Tot seguit en poc més de cinc minuts, trobem el Gorg de la Tosca. El pròxim bassal està a uns quinze minuts, i és el Gorg de l’Olla, a tocar i trobem el Gorg de la Bauma, i deu minuts després arribem al Gorg del Forat, ara solament queden els dos gorgs del Colomer, el petit i el gran, aquest últim amb un bonic saltant. Fins aquí, haurem invertit 1 hora i 45 minuts de temps. Tenim l’opció de retornar pel mateix camí, quasi tot de baixada o fer la ruta circular amb una mica més de pujada, però amb un quilometro menys de recorregut. Per fer la ruta circular, des del Gorg del Colomer cercarem una pista més ampla a la dreta orogràfica del torrent. Tot i que de primer baixa, la pista inicia una lleugera pujada pels faldars del serrat de l’Auró, passant per dos miradors fins arribar al collet del Daguí, i poc després la masia de Gausacs, des del coll iniciarem un tram de baixada que ja no abandonem fins a retornar al cotxe.

Gorg de la Cabana.

Gorg de la Tosca.

En alguns trams, el camí passa pel mig de  boscos de pi roig.

Gorg de l'Olla.

Gorg de la Bauma.

Gorg del Forat.

El recorregut sempre està molt ben senyalitzat.

Gorg Petit del Colomer.

Arribant al Gorg del Colomer.

Gorg del Colomer.

Un parell de bonics miradors a la part alta del recorregut.

Masia de Bausacs.

Bonica avellaneda a pocs metres de l'aparcament.

Area d'esbarjo de la Font del Querol.