BARRANC DE FONT CALENTA-CENTELLES.

El barranc de Font Calenta, està situat a prop de la població de Centelles (Osona), sota els faldars del Puigsagordi. És un barranc no gaire llarg, que presenta una bona combinació amb la via ferrada de les Baumes Corcades. El caudal d’aquesta torrentera normalment és sec, i es pot realitzar durant tot l’any. El recorregut compren 6 ràpels, (R-10, R-12, R-6, R-40 (18+20), R-25.
El torrent per on transcorre el recorregut és la riera de Riucerdà, tot i que en alguna publicació se l’anomena riera de Marcó, topònim que no he trobat en cap mapa. El barranc pren el nom de Font Calenta, en referencia a un brollador que hi ha a prop de la riera, a les afores de la població, i propera al mas Vinyoles.

L’aproximació amb cotxe, és la mateixa que es fa servir per realitzar la ferrada de les Baumes Corcades. Per arribar a l’inici del barranc es pot fer a traves de la ferrada, o fent servir el camí de retorn de la mateixa. Des de l’aparcament de cotxes de la ferrada, ens dirigim a l’inici de la via, fem els dos primers trams força verticals i arribem al segon tram de la via, on està ubicat el llarg pont nepalí. Iniciem el tram de les baumes, el més fàcil de la via i el seguim fins al final, on trobem la desviació del tram de la Tosquera.

Al barranc si pot accedir tant per sota de la cinglera, com per sobre. Si anem per la part baixa, passarem per sota de les parets de la Tosquera, i l’inici del tram difícil de la via ferrada, en aquest mateix punt creuarem el barranc i continuarem pel tram fàcil de la ferrada. En el mateix punt on el camí ens condueix a tornar a creuar el torrent, i trobarem la instal·lació del primer ràpel.

El primer ràpel de 10 metres ens situa en una àmplia feixa, davant mateix del tram ferrat de la Tosquera.

El primer ràpel de 10 metres.

El segon ràpel de 12 metres, ens retorna al camí que hem fet fa uns moments.

A partir d’aquí ens situarem dins la riera de Riucerdà en sentit descendent, i deixant enrere les instal·lacions ferrades, que ja no tornarem a veure fins al final del recorregut.

Ara continuarem per rampes fàcils, que es poden desgrimpar sense gaires dificultats si el terra està sec.

Entremig algun ressalt curt també fàcil, ens situa en un ràpel de 6 metres envoltat de vegetació.

En pocs minuts i caminant arribem al ràpel més llarg del barranc, són 40 metres que es poden fraccionar amb un ràpel a la meitat del saltant, però tenint en comte que a la reunió solament i caben un màxim de tres persones.

Aquest ràpel primer és obert per sobre de roca segura, però es va tancant i es converteix en un canaló amb trams d'herba i molses, que el fan una mica relliscós.

Caminem breus minuts i arribem a l’últim ràpel de 25 metres, molt semblant al penúltim amb un forat a mig descens. El barranc, finalitza en una zona de grans blocs caiguts.

Retorn: Des de l’últim ràpel, seguirem per la dreta del torrent un sender que en principi s’allunya de la riera, però que fent una gran girada i deixant un camí a la dreta que mena a una casa, ens farà tornar a creuar el curs d’aigua, en un punt on hi ha una edificació de captació d’aigua. Una vegada creuat el torrent seguirem per camí no gaire clar, alguna fita ens pot servir d’ajuda. La tendència serà no guanyar ni perdre gaire alçada, quasi millor apropar-se als camps que no pujar masses metres, fins a trobar el camí més clar que ens portarà a passar per sota l’inici de la ferrada, i des d’on ja tindrem molt a prop el cotxe.