VOLTA AL PANTÀ DE SANT LLORENÇ DE MONTGAI.

Descripció de la ruta; excursió circular, que dóna la volta sencera al perímetre del pantà de Sant Llorenç de Montgai. Recorregut apte per a tothom, sempre proper a les aigües de l'embassament, on podrem gaudir de vistes espectaculars al Segre, a la Paret de l'Ós, i les serres de Mont-roig, Monteró i Sant Cristòfol. De sortida ens podrem apropar al jaciment arqueològic de la Roca dels Bous, i durant tot el recorregut podrem observar els diferents tipus de vegetació que envolten el pantà, i la fauna que hi habita, destacant un gran nombre d'aus aquàtiques (Reserva Natural de la Fauna Salvatge de Sant Llorenç de Montgai). El recorregut te una distància propera als 8,5 km, amb un desnivell d'uns 200 metres, el temps estarà al voltant de les 3 hores.

Aproximació amb cotxe; des de Manresa, per la C-25 (Eix Transversal), ens arribarem a les proximitats de Cervera, on enllaçarem amb la A-2, passarem l'entrada de Tàrrega, i ben aviat abandonem l'autovia per la sortida 504, a l'alçada d'Anglesola. Aquí prenem la C-53, en direcció Balaguer. A l'entrada de la vila prenem la C-26, i tot seguit enllacem amb la C-13, direcció Camarasa, abans d'arribar aquesta població ens desviarem a l'esquerra per la LV-9047, i en breus minuts arribarem a Sant Llorenç de Montgai. En total i tenim uns 110 km, i un temps d'1 hora i 15 minuts. El poble és petit, però normalment es pot trobar aparcament en el carrer principal, a tocar el restaurant Mirador del Llac (Telèfon: 973 42 00 03).
El poble de Sant Llorenç de Montgai, situat al peu de l’embassament, pertany al terme de Camarasa. Dalt d'un tossal, a ponent de la població, hi trobem les ruïnes d'un antic castell sarraí. El poble gaudeix d'un ric i variat patrimoni arqueològic, que ens permet de transportar-nos fins a èpoques remotes, tant com prop de 40.000 anys, al Paleolític, quan els homes de neandertal eren els habitants d'aquestes contrades.
Iniciarem l'excursió tot sortint del poble en direcció Camarasa, per la mateixa carretera que ens ha portat fins aquí. A uns cinc-cents metres de la sortida trobem la Paret de l'Os, i el jaciment arqueològic de la Roca dels Bous. Podem visitar el lloc, encara que no podrem entrar en estar barrat, si podrem veure els treballs realitzats des de fora. Les restes arqueològiques trobades són bàsicament eines de pedra, ossos d'animals consumits i traces de fogueres, que són el testimoni de la vida nòmada d'aquest grup de neandertals.
Jaciment arqueològic de la Roca dels Bous.
Ara el riu Segre s'estreny i fa una àmplia girada, continuarem vora la carretera durant un quilòmetre més, fins arribar a la cua de pantà, on podrem
 travessar el riu pel pont d’Escalera.
Seguirem un sender que s'enfila uns metres per sobre la carretera, a partir d'aquí continuarem per la riba oposada, per un camí sense pèrdua, ja que és l'únic sender que hi ha en tot el recorregut. Tot i que el camí és fàcil, si anem amb nens o gossos posarem atenció, doncs el sender en alguns punts es força estret, i proper a l'aigua.
Pont d’Escalera, amb Camarasa al fons.
A partir d'aquí el sender fa alguna que altre pujada i baixada, per dins de bosc de pins, en els llocs més oberts tindrem unes bones vistes del riu, i les parets verticals que vorejant el pantà.
Passem per sota la Cresta de la Coma de Gelis, i tot seguit tornem a veure el poble de Sant Llorenç, ara en la riba oposada.
-----------
Segons l'època de l'any en mig dels abundants canyissars, segurament podrem observar algunes de les espècies d'aus aquàtiques que habiten en aquesta zona.
----------
En algun punt la ruta s'allunya un xic de les aigües, però ben aviat i retorna fins trobar la presa.
-----------
El pantà de Sant Llorenç de Montgai és un embassament que pertany al riu Segre, creat per una presa situada entre el municipi d'Os de Balaguer i a prop del nucli de població de Sant Llorenç de Montgai, dins el terme municipal de Camarasa, a la comarca de la Noguera.
Està situat aigües avall del pantà de Camarasa. Es va construir l'any 1930 i té una superfície total d'unes 131 Ha, i una capacitat total de 10 hm3. La presa té una alçada de 25 m des de la cimentació. Creuarem la presa, per sobre d'un enreixat on poden veure tota l'alçada de la paret sota els nostres peus.
------------
Sortint de la zona de la presa ja en direcció al poble, i trobem algunes zones enjardinades, amb plantacions d'arbres ornamentals, i els marges endegats. A l'alçada del Càmping la Noguera (http://www.campinglanoguera.com/) retrobem la carretera.
----------
Cresta de la Coma de Gelis.
------------
Seguirem planerament per les zones arbrades vora el pantà, i en menys de vint minuts haurem retornat al punt de sortida.