TORRENT DEL LLORO-TORRENT DE LES GRUTES (Passos ferrats)-MONTSERRAT.

Aproximació amb cotxe; Des de la població del Bruc, seguirem pel carrer de les Escoles fins sortir del poble, per una pista de terra en una zona urbanitzada. Seguirem els rètols que indiquen la masia de Can Salses, passada aquesta deixem a la dreta el camí que mena al mas del Castell, i continuem per una baixada dreta, passem una corba molt tancada i arribem a uns oliverars en una zona planera, on podrem deixar el cotxe.

Aproximació als passos ferrats; L'aproximació inicial es conjunta, fins la font del Xebret. Pel mig de l'oliverar molt pedregós, ens dirigim vers la muntanya per comença a entrar dins de la llera del torrent del Porquer o Clot del Tambor. Deixem a la dreta, el Camí de la Cova del Cabrit-Clot del Boixar. El torrent es força selvàtic, però el sender esta fressat. El traçat es va encaixonant, entre les parets de la zona d'escalada del Castell. Després de superar un curt ressalt el camí surt del llit del torrent, i comença a prendre alçada deixant la torrentera a certa distancia. Passem a tocar la característica Roca del Tambor (vies d'escalada esportiva de nivell molt alt), a partir d'aquí el camí deixa la pujada insistent, i s'ens obre una gran panorámica vers el Pla del Xebret. Davant nostre podem observar la Cova de l'Arcada (dreta), el torrent de les Grutes al centre, i el torrent del Lloro i la zona d'escalada de la Desdentegada a l'esquerra, més enrere la zona del Vermell del Xincarró. El camí continua fins la font del Xebret, a l'esquerra del torrent.

Si volem anar fins el "Pas ferrat del torrent de les Grutes"; solament tindrem que seguir el camí pel costat de la font, que amb forta pujada ens portara fins la Cova de l'Arcada, abans pro haurem deixat a la dreta el trencall de la Cova del Cabrit. Des de l'Arcada seguirem el camí que entra dins del torrent de les Grutes, deixem a l'esquerra l'enllaç amb el Camí del torrent del Lloro, passem per la balma de l'Estació d'Assarriar, i tot seguit trobem aquest curt tram equipat que solament serveix per superar un ressalt, i continuar caminant.

Si volem anar fins el "Pas ferrat del torrent del Lloro";
des de la font del Xebret baixarem per retrobar el llit del torrent i continuar uns metres en direcció ascendent buscant una desviació a l'esquerra força evident. El corriol puja dret per una zona molt embrossada, on ja anirem trobant alguna corda que ens senyala que anem en bona direcció, en el punt on les parets ens barrant el pas i trobem el pas ferrat.

Roca del Tambor, el camí passa per darrera d'aquest gran bloc.

Escalada esportiva en la Roca del Tambor.

Descripció "Pas ferrat del torrent del Lloro";

Aquest primer pas, com be diu el seu topònim pren el nom del torrent del Lloro, tot i que la part equipada no passa per dins del llit de la torrentera, resta molt propera a la part final de la mateixa, superant una paret vertical a la seva dreta. Abans d'arribar al pas ferrat, ja haurem anat trobant varis trams més curts equipats amb alguna grapa i cordes. El tram més interessant esta ubicat entre unes parets (dreta), on hi han vies d'escalada esportiva, i una roca allargada que resta tombada sobre un altre paret formant un curiós forat, i des d'on es divisa al fons del torrent. L'equipament esta format per un seguit de grapes que no arriben a tindre la grandària d'un esglaó, estan una mica separades unes de les altres, però ben fermades a la paret. No hi ha cable de vida, si més no, i trobarem unes cordes nuades normalment envellides, que relativament poden substituir al cable, però que caldrà anar amb comte amb el seu estat. La paret té uns 15 metres verticals, per continuar per un tram més tombat sense grapes, on solament hi han les cordes, tindrem que anar amb comte en no fer caure pedres. Les cordes finals estan lligades a una alzina, des d'aquí tenim una bona panoràmica del Clot del Tambor i de les parets mes properes a la Cova de l'Arcada. Per sota tenim el torrent del Lloro, i un passamà que porta a instal·lació de l'ultim rapel. També es pot continuar ascendint per un viarany sense marques, per una zona de matolls que assoleix la carena situada sobre el torrent de les Grutes, i amb interessants vistes de la Cova de l'Arcada. El sender acaba trobant el camí que enllaça el torrent de les Grutes, amb el camí que va de coll de Port al refugi Vicenç Barbé. Aquest pas ferrat, es idoni per fer l'aproximació a l'inici dels torrents equipats del Lloro, Clot del Trago i Clot dels Caragols, estalviant uns minuts de camí i posant un xic d'emoció a la sortida. També es possible enllaçar els dos passos ferrats.

Camí d'aproximació al pas ferrat, al fons la Cova de l'Arcada.

Inici del pas ferrat.

Vista del pas equipat des de sota.

El pas esta equipat amb grapes i cordes.

Els primers deu metres son verticals.

Normalment hi ha més d'una corda, posarem atenció en l'estat de les mateixes.

Anirem amb precaució, en no fer caure pedres a la sortida del pas ferrat.

Descripció "Pas ferrat del torrent de les Grutes";

Curt tram equipat pel Grup Cavall Bernat durant l’hivern del 2003, dins mateix del llit del torrent de les Grutes, que serveix per passar sense complicacions un ressalt d'uns 4 metres, que antigament era possible superar amb l'ajuda d'algun tronc. El Camí del torrent de les Grutes, enllaça el Camí del Refugi-coll de Port, amb el Clot del Tambor, tot passant per la Cova de l'Arcada.

Camí d'aproximació a la Cova de l'Arcada.

Cova de l'Arcada.

Estació d'Assarriar.

Pas ferrat del torrent de les Grutes.