PIC D’ENVALIRA (2.827 metres).

Els pics d’Envalira, és un crestall de quatre cims que formen la divisòria fronterera entre França i Andorra, no gaire lluny d’aquí en el coll de la Portella Blanca, hi trobem la unió d’aquests dos països amb les terres catalanes. La seva cara nord vista des del Pas de la Casa s'ens presenta vertical i escarpada, mentre la vessant sud per la vall de Campcardós  és de pendents suaus i herbades. El Pic d’Envalira (2.827 metres), és el més alt, ja que supera en pocs metres al seu veí, el Pic Negre d’Envalira (2.816 metres), tot i que en molts mapes no es posen d’acord i en alguns podem trobar les alçades invertides, és de suposa que la proximitat i la poca diferència de metres, comporta confusions. El pic Blanc d’Envalira (2.723 metres) i el pic Sud, són els altres cims del crestall.
El recorregut per arribar al Pic d’Envalira i el Pic Negre d’Envalira no presenta cap dificultat amb bona visibilitat, els camins són força fressats. Podrem realitzar l’excursió en unes 3,30 hores, superant un desnivell acumulat d’uns 600 metres. Si el traçat s’ens fa curt, tenim l’opció d'ascendir en pocs minuts al Pic del Port de Fontnegra (2.744 metres), des del Port de Fontnegra  o al Pic de les Abelletes (2.600 metres), des del Coll dels Isards.

Aproximació amb cotxe; Haurem d'arribar al Pas de la Casa (Andorra). Des de la Catalunya Central tenim dues opcions; per la C-16 (Túnel del Cadi), de pagament (uns 12 euros solament anar), passant per Puigcerdà i Porta i Puymorents, un total de 135 km, i unes 2 hores de cotxe. La segona opció es passa per Solsona, Oliana, la Seu d’Urgell i creuar tota Andorra, per aquí i tenim 170 km, i 2,45 hores.

El Pas de la Casa és un poble de la parroquià andorrana d’Encamp, que fa frontera entre Andorra i França. El seu topònim probe de principis del segle XX, on en aquest lloc solament hi havia una casa de pastors coneguda com el Pas del Bac o Bac de la Casa, avui dia les coses han canviat; apartaments, botigues, pistes d’esquí i molt de turisme, fan que aquest lloc estigui sempre en moviment. Des del Pas de la Casa continuarem per carretera direcció al Port d’Envalira (2.409 metres), unes cinc corbes abans d’aquest punt trobarem un aparcament (esquerra), d’una estació d’esquí.

Des de l’aparcament (2.218 metres) surt una pista ampla i planera en direcció sud, que se situa per sota els telecadires de l’estació d’esquí. Deixarem a l’esquerra un altra pista que baixa a l’estany de Fontnegre i continuem per la pista, ara amb alguns trams força drets. Ens situem en un punt on a la dreta ja podem observar el crestall del Pic d’Envalira i a l’esquerra el Pic de les Abelletes, en el centre el marcat coll del Port de Fontnegre.

Passem aprop d’un cartell (Cross Park), uns cinquanta metres després prendrem un sender a l’esquerra (fites) i deixarem la pista d’esquí. A partir d’aquí entrem en el Clot de les Abelletes, una zona de blocs de roca, de mal caminar. Sortejarem el rocam per sender fressat i marcat amb fites i alguns senyals de color blau.

La pujada s’accentua I comença a realitzar sinuoses llaçades per guanyar el coll dels Isards, a la dreta I tenim l’inici d’un parell de ferrades de curt recorregut, que finalitzen al mateix coll.

Arribem al coll dels Isards (2.551 metres), a l’esquerra i tenim el cim de les Abelletes (2.600 metres), de fàcil ascensió. Des del coll el sender baixa uns metres fins a una cubeta on fins i tot a l’estiu hi trobarem alguna congesta de neu.

Creuem aquesta zona per retornar al sender on retrobem la pujada que ens aproparà decididament al coll del Port de Fontnegre (2.652 metres).

Bona vista de la vall de Campcardós Estany negre o de les Passaderes i cims que l’envolten, ara el panorama ha canviat totalment, hem passat d’una zona rocosa i agresta a uns plans suaus i herbats. Aquest coll és una cruïlla de camins al sud parteix un seder en direcció a l’Estany Negre, en la zona de Les Passaderes, i a la Portella Blanca d'Andorra.

Nosaltres continuarem per la dreta en direcció als ja visibles cims d’Envalira des de la seva cara més amable.

Remuntarem aprop del crestall els suaus prats fins situar-nos a tocar el Pic Negre d’Envalira, el qual ascendirem sense cap tipus de dificultat.

Des del cim observarem davant nostre el Pic d’Envalira, al qual i arribarem després de retornar al sender i continuar uns metres més fins al cim. El Pic d’Envalira ens ofereix unes bones vistes de la zona i de les seves parets més abruptes. Podrem observar l’amplia vall de Campcardós, el Circ de Pessons i les estacions d’esquí de Grau Roig i Pas de la Casa.

Pic d'Envalira (2.827 metres).

Pic Negre d'Envalira (2.816 metres).

Pic de les Abelletes (2.600 metres), des del  crestall.

La tornada la farem en sentit invers, amb les opcions d’ascendir al pic del Port de Fontnegre (2.711 metres), des del coll (uns 20 minuts), Pic de les Abelletes (2.600 metres), des del coll dels Isards (20 minuts), i si ens agraden les vies ferrades podem realitzar les del Coll dels Isards, dues vies curtes i fàcils, pujant per una i baixant per l’altre (45 minuts), en aquest cas haurem de portar els estris adequats. Si hem fet tot això i encara no estem cansats, ja arribant al final podem baixar uns metres més fins a l’estany de les Abelletes o de Fontnegre. Aquest estany és la capçalera del riu Arieja afluent de la Garona i frontera natural entre França i Andorra. El lloc és molt bucòlic i freqüentat pels pescadors de truites.

Estany de les Abelletes o de Fontnegre.