CAMÍ DEL LLORER-MONTSERRAT.

El camí del Llorer, anomenat equivocadament com a canal, és un traçat mig equipat que transcorre per l'interior de la canal de l'Artiga Baixa. L'equipament d'aquest recorregut data de l'any 2005, quant els escaladors Ricard Darde, Armant Ballart i d'altres companys, netejarem i condicionaran part de la canal, per poguer fer més transitable l'accés a la zona d'escalada de la Plantació. És de suposar que el topònim Llorer, fou triat pels seus equipadors, degut que en alguns punts del torrent i trobem exemplars d'aquest tipus d'arbre, força comú en las torrenteres i canals montserratines. Un combinació recomanable es fer de pujada la via ferrada de les Dames, situada en la capçalera de la canal de l'Artiga Baixa, llavors una vegada finalitzada la ferrada, solament tindrem que continuar uns metres per dins de la torrentera, creuar el Camí de les Artigues i enllaçar amb el traçat del Llorer.

El traçat del camí del Llorer és de dificultat mitjana-baixa, tot i que després de pluges i amb la roca mullada pot presentar alguns trams més compromesos. L'equipament es senzill, no hi trobarem gran cosa, solament alguns esglaons, com els de les vies ferrades, però sense cable de seguretat, que ens ajudaran en els trams més drets. Alguns passos són força estrets, i tindrem que fer servir la tècnica d'ascendí en oposició. El recorregut bàsic del Camí del Llorer, entre anar i tornar, es pot realitzar aproximadament en unes tres hores, si decidim fer la via ferrada o l'ascensió al Gorro Frigi, els temps augmentaran considerablement. La sortida de la canal de l'Artiga Baixa (camí del Llorer) es realitza per un camí no gaire clar el qual transcorre per l'esquerra del Gorro Frigi, fins enllaçar amb el Camí Nou de Sant Jeroni. Per retornar al cotxe ens caldrà cercar el Camí dels Pollegons, uns metres després d'un mirador que trobarem en direcció a Sant Jeroni. Aquest camí baixa ràpid fins el coll dels Pollegons, on seguirem per l'esquerra el Camí de les Artigues, fins retrobar l'inici del Camí del Llorer i a partir d'aquí repetir de baixada el recorregut que hem fet de sortida. Les fotografies són de l'ascensió feta al mes de maig de l'any 2010, amb Pili Losada, Anna Olmedo i Marian Espert, un dia que malauradament no va tenir bon final, ja que l'Anna va patir una caiguda en la baixada al coll dels Pollegons i es va fractura la mà.

Per arribar a l'inici d'aquest recorregut, caldrà sortir de la pista ample que va de Collbató a la Vinya Nova, en el mateix punt on s'inicia el camí del Clot de la Mònica, a mitja pujada deixarem a la dreta el camí que mena a Sant Joan, per continuar pel Camí de les Artigues. En el mateix punt on creuarem el torrent de l'Artiga Baixa, una gran fita de còdols ens indica l'inici del camí, solament caldrà seguir pel mig del torrent, que de mica en mica, es va encaixonat entre les nombroses agulles de la Plantació.