CANAL BARDISSES ROMÀNTIQUES.

El passat 20 d'abril del 2012, es va donar per acabat l'equipament de dues noves canals properes al massís de Montserrat, en la zona del serrat de la Portadora-Tossal Rodó. Els seus equipadors; Teresa Falomí, Toni Jiménez, Frank Jiménez, ens diuen que no es tracta d'una via ferrada, sinó d'unes canals amb l'equipament justet per poder ascendir els trams més verticals, molt semblant al que es pot veure en el Joc de l'Oca, la canal equipada més coneguda de Montserrat. En alguns trams i trobarem clavilles de ferro, que ens ajudaran en els passos més compromesos, on també i trobarem cordes fitxades, les quals a més d'ajudar-nos a pujar, també ens serviran per poder-nos assegurar.

Deixarem el cotxe, a l'esplanada de l'Aeri de Montserrat a tocar la carretera C-55. Creuarem el pont per sobre del riu Llobregat, fins arribar a l'aparcament interior de l'Aeri. Per l'esquerra cercarem un corriol (rètols), que baixa a buscar una pista ampla a tocar el riu. La seguirem per l'esquerra, ara passant per sot el pont i amb el riu sempre a la nostre dreta. La pista ampla passa planerament per una zona molt ombrívola, fins arribar a una amplia esplanada, fins aquí haurem caminat un quilòmetre. Al final d'aquest espai més obert haurem de girar en direcció a la muntanya, intuint la canal, fins trobar l'entrada d'un túnel que ens servirà per creuar la via del tren. Els senyals per trobar l'inici, de moment són un xic escadussers i difícil de veure.

El túnel ens marca l'inici del recorregut. Ens caldrà anar ben ajupits i amb la motxilla per davant, ja que l'alçada del túnel no es superior a un metre i mig, mentre que la llargada esta al voltant de la trentena de metres. No és necessari, però ajuda molt portar un frontal, ja que el terra del túnel té diversos forats i alguns d'ells amb aigua. La sortida del túnel, és una zona canyar, molt vestida de vegetació, sobre tot bardisses, tot i que sa netejat a consciencia, si el recorregut no es fa gaire, ben aviat tornara a estar molt embrossada.

-----

El traçat continua sempre seguint la torrentera, on ben aviat trobarem les primeres cordes, que ens ajudaran a pujar alguns ressalts fàcils, fins arribar a un camí, que si el seguíssim per l'esquerra retornaríem a l'aeri. Creuarem el camí i ens tornarem a posar dins del torrent, ara ja amb menys vegetació. A partir d'aquí trobarem els ressalts més interessants del recorregut, tots equipats amb cordes i alguns d'ells amb clavilles. Els saltants, també comptem amb el material adequat per fer-ne el descens amb ràpel.

El traçat es força entretingut i de dificultat mitjana, anant sense preses podem ascendí la canal en una hora, el temps total variara segons triem la manera de fer la tornada, ja que tenim diverses opcions; podem baixar per la canal rapelant (necessari corda de 30 metres) o fent servir les cordes i clavilles (opció de dificultat alta), al final de la canal trobarem un camí que per l'esquerra ens retornaria a l'aeri (30 minuts), l'ultima opció es seguir el camí que trobem al final de la canal per la dreta (direcció al Pla de les Bruixes), i buscar un altre torrent equipat (canal 17F), on podrem descendir amb ràpel o fent servir l'equipament que anirem trobant, fins retornar a la pista ample que va paral•lela al riu, després d'haver creuat la línia de tren.

Canal realitzada el Juny del 2012 amb Joan Frontera, Pili Losada, Chari García, Anna Olmedo i Ramon Riera.