COVES DEL CODÓ, MONT-RAL I DE LA MONEDA.

Ja vàrem explicar en l’ultima entrada que a la part alta dels Motllats (Serra de Prades), i molt proper al poblet de Mont-ral (Alt Camp) i ha un pas ferrat, anomenat Grau de la Cova que serveix per superar una paret vertical d’uns vint metres. A partir d’aquest recorregut podrem realitzar l'exploració de tres itineraris d’espeleologia molt interessants, que són; la cova del Codó (140 m. longitud -27 m. prof.) l’entrada i sortida de la travessia de la cova de Mont-Ral (160 m. longitud - 22 m. prof.), i la cova de la Moneda (165 m. longitud), totes tres cavitats amb un interior força semblant però amb uns traçats tècnics diferenciats.

Com que no tenim gaires bases en el tema de l'espeleologia i molt menys en el de la geologia, faré un copiar pegar del blog;

El relleu dels Motllats se’ns presenta com una estructura tabular de materials carbonatats, fissurats i carstificats d’edat liàsica. Aquest paquet calcari d’un característic perímetre acinglerat reposa sobre materials margosos triàsics de fàcies keuper. La veritat és que no e entès gran cosa, així que us animo a què visiteu el seu interessant blog sobre aquests temes.

Aproximació amb cotxe; es pot accedir a Mont-ral des de Valls o des de Reus, passant per Alcover, on cercarem la carretera TV-7041 fins al petit poblet de Mont-ral. Podrem aparcar davant mateix de l’Ajuntament.

Aproximació a peu; des de la plaça de l’Ajuntament, iniciarem la caminada per una pista ampla que surt del poble fins a trobar un pal indicador. Arribem a una cadena que ens barra el pas, continuem per la dreta per un sender que s’enfila pel Serret dels Avencs, tot seguint senyals grocs i blaus. Un rètol ens indica la font del Moro, a la dreta del camí. Trobem un cartell en una cruïlla on indica, la Foradada (esquerra) o els Motllats (dreta), continuem en direcció a la Foradada. Arribem a la Foradada, un pont de roca de dimensions considerables, el creuem i continuem per la dreta per un sender que ressegueix la base de les parets dites Los Cinglets, tot seguit passem un altre pont de roca més petit, anomenat La Foradadeta. Quan el camí davalla, haurem de pujar per la roca fins a peu de cinglera, de primer trobarem la sortida inferior de la Cova de Mont-ral i més a l’esquerra l’entrada de la Cova del Codó, que serà la primera que visitarem.

----------

Cova del Codó; també anomenada cova de l’Aixàvega o avenc del Cudó, comte amb una entrada força gran on podrem deixar les motxilles. L’inici és molt evident, tot i que a mesura que anem entrant l’estretor es va fent més patent, fins arribar a un punt on trobem un passamà fet amb cordes. Per a nosaltres l'exploració d’aquest forat serà un vist i no vist, ja que ben aviat trobem un primer pou d’uns 9 metres on caldrà muntar un ràpel, aquí acabarà la nostra visita, baixa no seria cap problema però som un grup nombrós, i les maniobres per remuntar aquest pas ens farien perdre molt temps. Si avesi'm fet el ràpel hauríem arribat a la meitat del recorregut, ens quedava un parell de ràpels més de 6 i 9 metres, i un pas estret força tècnic. Iniciem el retorn a l’exterior, contemplant de nou unes impressionants columnes.

Ja a l'exterior reculem pel sender que hem vingut, passem per davant de la sortida inferior de la cova de Mont-ral, comencem a pujar per una canal  fins a retrobar  la cinglera on i trobem la petita entrada de la Cova de Mont-ral.

Sortida inferior de la cova de Mont-ral.

Cova de Mont-ral; es tracta d’un recorregut en travessia, entrant per un extrem i sortint per l’altre, amb tres ràpels de 5, 10 i 8 metres respectivament. L'entrada de la cova és un petit forat situat a tres metres del terra on trobem una cadena per accedir a la boca d’entrada. Iniciem el recorregut per un passadís estret on de moment no caldrà ajupir-nos, tot i que en alguns punts el terreny ens obligarà a fer servir les mans per superar petits ressalts. Arribem a un primer ràpel d’uns 5 metres equipat amb un químic. Trobem una columna de grans dimensions on girem a l’esquerra tot contemplant boniques formacions litogèniques. Ascendim un tram d’uns dos metres, fins aquí el recorregut és relativament còmode, ja que sempre hem anat drets, però a partir d’aquí la cosa es comença estrenyi i tenim dubtes a l’hora de cercar el pas adequat. Sabem per la ressenya que en aquest lloc hem de passar per una gatera, observem tots els petits forats fins que en un i veiem un passamà de corda. És un pas selectiu, on els més corpulents tindran problemes, en el nostre cas decidim tornar enrere, solament el més petit del grup ha creuat relativament bé, en el meu cas amb a prop de noranta quilos de pes, l’arnes, estris, jaqueta, vaig intuir que passar no seria gens fàcil, altres components del grup tingueren les mateixes sensacions, així que girem cua. Fins aquí havíem realitzat 90 metres dels 158 totals, darrere de la gatera i teníem el ràpel de 10 metres, i el ràpel de 8 metres a la sortida de la cova. Per sortir no vàrem tenir gaires problemes, tot i que en el primer ràpel de 5 metres vàrem treure la corda, i llavors ens va caldre grimpar per tornar-la a posar. Sortim de la cova, i caminem uns metres a la dreta fins a trobar el pas equipat del Grau de la Cova.

----------

A la sortida del Grau de la Cova estem situats a l’altiplà on trobarem dos camins, el de la dreta ens retornarà directament a Mont-ral, seguim per l’esquerra fins al Pla d'en Bruno i la cinglera oposada, on i trobem el camí que en pocs minuts baixa a la cova de la Moneda, també dita dels Motllats.

Cova de la Moneda; aquesta cova està constituïda per una galeria sub horitzontal de 165 metres, ideal per iniciar-se en el món de l’espeleologia i de la geologia. Estem en la boca d’entrada on iniciem el recorregut fins a una àmplia sala, on ben aviat ens haurem d'ajupir fins assolir una galeria més ampla. Veiem infinitat de formacions, i un bon nombre d’arrels o vegetació que penja del sostre. Trobem un ressalt d’uns 4 metres equipat amb esglaons, el traçat es va estrenyent fins a una gran sala amb una estalactita de grans dimensions. Algun ressalt més ens apropa a una sala més petita, continuem uns metres més fins que decidim donar la volta, ja que la ressenya marca la part final del recorregut, desfem el camí en sentit invers fins a la sortida. Retornem a la part alta dels Motllats, on podem anar directament a Mont-ral, o retornar per sota els Cinglets i la Foradada.