EL CASTANYER GROS D'EN CUC-VALLFORNES.

El recorregut circular que proposem, ens ajudara a conèixer la frondosa vall de Vallfornes situada dins els límits del Parc Natural del Montseny. Durant l'excursió podrem veure nombroses masies de la zona, el embassament de Vallfornes, l'església de Sant Salvador de Terrades, i com a punt més interessant el monumental Castanyer Gros d'en Cuc, el més gran de la península, dins de la seva especie. L’itinerari transcorre pel terme de Cànoves i Samalús (2.890 habitants), situat en la comarca del Vallès Oriental, el qual s'estén pels vessants meridionals del Montseny. El poble de Cànoves (a 364 m. d'altitud), s'agleva entorn a l'església parroquial de Sant Muç (romànica, datada ja el 1077). A tocar el poble i trobem la riera de Vallforners, també coneguda com a riera de Cànoves, és una riera que discorre pels termes municipals de Tagamanent, Cànoves i Samalús, Cardedeu i la Roca del Vallès, on desemboca en el riu Mogent, un afluent del Besós.

Aproximació amb cotxe; Per arribar a Cànoves des de la Catalunya Central, o farem a traves de la C-58 direcció Terrassa i Sabadell, ens incorporarem a la E-15/AP-7 amb direcció Girona. Prendrem la sortida 14 (Parets-Vic-Puigcerdà), per continuar per la C-17. Sortirem d'aquesta via a l'alçada de La Garriga, per dins del poble anirem a trobar la (BP-5107-Carretera de Samalús), fins a Cànoves ens quedant uns set quilometres. Un cop arribats a Cànoves, cercarem la pista indicada amb rètols que porten a l'embassament de Vallforners. La pista d'inici asfaltada, es torna de terra però es ample i en bon estat. Des del 19 de gener del 2013, l'Ajuntament de Cànoves i Samalús gestiona un nou aparcament situat a l'alçada de la masia de Can Domènech, amb capacitat per a 200 vehicles, amb l'idea de regular l'accés a la zona. Aparcar el cotxe costa 3 euros els dissabtes, diumenges i festius, diuen que aquesta taxa es per cobrir les despeses que comporta el lloguer de les antigues feixes de conreu, on s'ha habilitat l’aparcament. També es pot accedir previ pagament a l'antic aparcament, aquest amb menys capacitat de vehicles. Es recomanable iniciar el recorregut dels de la primera zona d'estacionament, ja que el mateix ajuntament a arranjat un camí vora la riera, anomenat "Passeig Fluvial d'Antoni Crous", en honor a un ex-alcalde del municipi.

Recorregut; Començarem a caminar des de l'aparcament de Can Domènech, baixant a trobar la riera de Vallfornes on trobem un pont penjat, és l'inici del camí fluvial (SL-C-91).

A partir d'aquí el recorregut segueix vora el curs d'aigua, i el travessa varies vegades fent servir passarel·les de fusta. Tindrem que travessa la pista principal, i continuar vora la riera fins arribar a l'antic aparcament dels Dos Torrentons, on la pista resta tancada als vehicles.

Continuarem per la pista principal, ampla i amb una pujada molt dreta, que ens acostara a la pressa de l'embassament de Vallfornes (40 minuts).

Aquesta construcció hidrològica, va començar a recollir aigua l'any 1989. A diferencia de les típiques presses de formigo, aquesta resta camuflada per arbres i matolls per tal de simular un paratge més natural sense alterar el medi ambient, es tracta del primer embassament d'aquesta mena construït a Catalunya.

Des de la mateixa pressa, deixarem una pista a la dreta que mena a la Masia de Can Cuch. Continuarem planerament per la pista ampla resseguint l'embassament a certa alçada, fins arribar a la cua del mateix, on trobem una cruïlla de camins. (55 minuts).

La pista de l'esquerra mena al mas de Vallfornes, un edifici meitat fortalesa, meitat casa forestal. A dia d'avui, Vallfornes és un alberg que ofereix allotjament tradicional.

A partir d'aquí i fins al trencall del castanyer el recorregut guanya força alçada, tot i així, gaudirem d'una passejada molt agradable amb una espessa vegetació, petits salts d'aigua i una font a la dreta del camí.

En un punt on la pista deixa de pujar, trobarem els rètols que indicant el Castanyer d'en Cuc i la Casa del Bosc (turisme rural). Tindrem que deixar el camí principal i fer un curt recorregut d'anada i tornada, per poder visitar el castanyer (1 hora 40 minuts).

El Castanyer Gros d'en Cuc es una varietat anomenada "Castanea sativa", de la família de les fagàcies i d'origen submediterrani oriental. En contra del que fa pensar per l'abundor, no és un arbre autòcton dels Països Catalans, ja que fou introduït en l'època pre-romana.

Aquest castanyer, és el més rellevant i gruixut del país. El seu tronc té una circumferència de més de 14 metres, una capçada de 17,5 metres i 31 metres d'alçada,  amb una producció aproximada de 200 quilos de castanyes a l'any.

Patí un incendi accidental el 1936, que va cremar-ne el tronc principal, el qual queda buidat de la soca formant un estatge de 4 metres quadrats. Aquest espai, té una obertura pel costat de tramuntana i una altra pel de migdia. Havia estat habitat per un carboner als anys quaranta del segle passat, que hi tenia instal.lat un jaç, una taula, seients i fins i tot, aprofitant l'obertura natural que fa en l'interior d'un tronc superior, una llar de foc amb la xemeneia.

El castanyer esta situat dins de la finca de la família Cuch, propietària de gran part del terreny que forma el Parc. Els Cuch és una nissaga familiar amb una historia de quasi mil anys, molt arrelada a la seva terra, i si d'alguna cosa se senten orgullosos es del seu castanyer monumental, del qual en tenen cura i a la vegada preocupació pel seu estat, doncs no tots els visitants el tracten amb el respecte que es mereix.

Una vegada visitat el castanyer retornem al camí principal, on tenim l'opció de desfer el camí fet fins ara, o realitzar una ruta circular. Recomanem la segona opció on seguirem per la pista ample en sentit ascendent, deixem una cruïlla a l'esquerra que mena al Pla de la Calma, i tot seguit canviarem de direcció creuant el torrent. A partir d'aquí, seguim planerament amb unes magnífiques vistes de la Vall de Vallforners. Deixarem una pista a l'esquerra, i arribarem a la masia de Can Cuch.

Can Cuch es una masia del segle X, situada en una zona privilegiada del Parc Natural del Montseny. La masia ha estat restaurada i convertida en un hotel de quatre estrelles, el qual comte amb 11 habitacions molt confortables (2 hores 10 minuts).

Observació; Al llarg del recorregut hem vist que tots els rètols que fan referencia al castanyer, l'anomenen Cuc, en canvi quant hem arribat a la masia en vist que aquesta es anomenada  Cuch. En català, el dígraf ch en posició final que representa el so gutural [k], data d'època pre-fabriana, moment en què era habitual trobar-se-la fins i tot en noms comuns. Avui dia, només perdura en alguns cognoms o topònims. Cal afegir-hi però, que la major part dels topònims s'ha supeditat a les normes de la gramàtica fabriana, cosa que no ha ocorregut amb els cognoms (la normativa actual proposa adaptar els cognoms a la forma que li és més coherent; tanmateix, en aquests casos se sol mantenir la grafia antiga).

Passem per davant de la masia de Can Cuch, tot seguit deixem a la dreta una pista que baixa fins l'embassament i que podríem fer servir en el cas de voler escurçar el recorregut. A pocs metres de la casa, i a l'esquerra del camí trobem la font de la Moixera. Per davant nostre, ja albirem la capella neogòtica de Sant Salvador de Terrades.

La pista planera, ens apropa en pocs minuts a aquest peculiar edifici (2 hores 25 minuts). De l'antiga capella de Sant Salvador, ja citada el segle XIII, només en queden els fonaments just davant la nova capella, que s'edificà cap el 1930. Obra de l'arquitecte Josep Maria Pericas, fou construïda amb una clara inspiració modernista.

Prop de l'ermita hi ha la masia Can Quintana on es pot fer un àpat sense sofisticacions, doncs la seva especialitat és la cuina casolana: torrades i carn a la brasa. El camí deixa aquesta casa a la nostre dreta, i inicia una baixada cada vegada més pronunciada.

Aquest descens, ens apropara a una zona on hi han varies cases disseminades per sota de l'ermita de Sant Salvador. Passarem can Puig, una masia que data del segle XVIII, i que va ser rehabilitada l'any 2003, per acollir turisme rural (3 hores). Uns metres després d'aquesta casa passem Can Balder, i continuem baixant fins al final de la pista en el lloc anomenat Pas de Muntanya, on enllacem amb la pista principal a tocar la riera de Vallfornes (3 hores 15 minuts). Ara solament ens caldrà seguir aquesta pista ample fins retrobar l'aparcament de cotxes de can Domènech, on donarem per finalitzat el recorregut  (3 hores i 25 minuts).